14-11-12
PARAULES...!
Escric quan ja m'ha
passat l'enuig pel que ara explicaré. Va passar fa una setmana. Jo
anava amb el meu cotxe i un semàfor en vermell em va aturar. Al
mateix temps estava arribant allí un grupet de nens petits
acompanyats per dos adults.
El fet d'haver-hi passat
abans, i el lloc i l'hora (prop d'una escola, poc abans de les 3 de
la tarde) em donáven la informació de que eren xiquets i xiquetes
que anaven des d'una llar d'infants fins l'escola.
Resulta que hi ha encara
gent que treballa tot el dia i deixa als seus petits a la llar
d'infants. Des d'allí s'encarreguen de portar-los a l'escola,
recollir-los a migdia i donar-los dinar (deu sortir més barat així,
suposo), portar-los de nou a l'escola i recollir-los altra vegada a
la tarde. Finalment, a darrera hora els recullen els seus pares i
mares a la llar d'infants. I cap a casa.
El que vaig veure em va
deixar estupefacte. El semàfor estava vermell per als peatons.
Malgrat aixó, l'adult que conduïa el grup de nens els feia gestos
de que passéssin. Alguns dels petits van assenyalar el semàfor
(obviament en vermell per a travessar a peu) i mentre tenien el
braçestirat es giraven mirant l'adult, però aquest els va fer
passar igualment. El que ho va acabar d'agreujar va ser que el mateix
instant que començaven a travessar el semàfor dels cotxes es va
ficar verd.
Lògicament no vaig
arrencar. El semàfor dels cotxes es va ficar vermell altra vegada i
no vaig poder passar (però això és el de menys).
L'aprenentatge de les
normes socials és això, un aprenentatge. El primer que aprèn un
nen és a complir la norma. Després n'aprèn les excepcions. Si més
no, aprèn que hi ha ocasions en que és tolerable no complir una
norma o criteri. Flexibilitat se'n diu d'això. Aquells nens encara
estaven al principi: davant d'un semàfor vermell ens aturem.
Demanem a qui té
responsabilitats públiques que sigui exemplar. Però si volem que
tot plegat millori, l'exemplaritat de les conductes públiques han de
treballar-se des del principi, des de la base.
Em sembla inadmissible el
comportament d'aquell adult creuant en vermell amb nens petits.
Arribava tard, ens podria dir. I què? Haver sortit abans.
De vegades ens perdem en
grans discursos, i no cuidem els petits detalls, que són els que més
eduquen.
Les paraules són buides
si els fets no les omplen.
09-11-12
LLEGEIXEN O NO? EN QUÈ QUEDEM?
LLEGEIXEN O NO? EN QUÈ QUEDEM?
Si fem cas als comentaris
que es fan tan en xerrades informals com en determinats cercles més
culturitzats, semblaria que els nens i joves no llegeixen gens.
Els resultats de les
proves d'avaluació del nostre sistema educatiu, convenientment
divulgats per la premsa, almenys indiquen que la comprensió lectora
no va bé.
I tot seguit, vinga a
promoure que els nens llegeixin, com sigui. Dedicarem més hores a la
lectura, per decret si cal. Com si la realitat fés cas a les lleis.
Com si el motiu fós una
qüestió de quantitat. I com si l'escola pugués compensar el que no
es fa fora.
Però ves per on, resulta
que ara els nens i joves llegeixen més que mai. O almenys tenen més
oportunitats que mai per fer-ho. La tecnologia és la causant d'això:
ordinadors, tablets, telèfons mòbils... Tots ofereixen situacions
de lectura i escriptura a cada moment. I normalment fora de l'escola.
Seria interessant veure
els resultats de les avaluacions si es fessin sobre aquells mitjans
tecnològics. Allí nens i joves es comuniquen sense problemes:
emeten missatges i dexifren missatges sense problemes. Entenen i els
entenen i continuament. S'enfronten a manuals d'instruccions o se'ls
inventen ells mateixos sense por.
Com és possible que
passi això? En la meva opinió crec que es per alguna cosa tan
senzilla com que hi ha coses o situacions que els motiven i altres
que no.
Fa pocs dies uns
estudiants universitaris, futurs mestres de primària, recordaven les
seves experiències més motivadores d'inici a la lectura.
Coincidien en vàries
coses, de les que en destacaven dues: havien trobat algun mestre
engrescat ell mateix en la lectura i els havien donat l'oportunitat
de triar allò que volien llegir.
És a dir: exemple i
llibertat. Així s'havia activat la motivació. Perquè si aquesta no
apareix, la comprensió no es fica en marxa.
I si un lector no entén,
no segueix llegint.
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminar